گوگل فرم-قسمت دوم

در آموزش قبلی، راجع به نحوه ایجاد فرم با حالت های مختلف سوال و جواب رو یاد گرفتیم. حالا در این مقاله میخواهیم راجع به یک سری تنظیمات راجع به طراحی مرحله ای پرسشنامه، نحوه انتشار و جمع آوری پاسخ های این پرسشنامه آنلاین با استفاده از گوگل فرم بپردازیم.

اضافه کردن سوال و طراحی پرسشنامه مرحله ای

برای اضافه کردن سوال به پرشنامه در گوگل فرم کافیه روی گزینه + (Add Question) در سمت راست صفحه کلیک کنیم. با این کار فضای جدید برای ثبت سوال جدید ایجاد میشه که میتونیم از حالت هایی که در مقاله قبلی شرح داده شد برای طراحی سوال استفاده کنیم.

حالا فرض کنید سوالات دسته بندی خاصی دارند. مثلا یک دسته سوالات مربوط به اطلاعات شخصی ،یک دسته مربوط به اطلاعات شغلی و تحصیلی و یک دسته هم موضوع اصلی پرسشنامه هست. حالا میخواهیم این دسته ها رو در پرسشنامه اعمال کنیم. برای این کار باید از Section استفاده کنیم. در ادامه نحوه استفاده از این امکان رو با هم بررسی میکنیم.

فرض کنید بخش اول اطلاعات شخصی رو میخواهیم ثبت کنیم:

اضافه کردن بخش جدید

شکل 1 – گوگل فرم – اضافه کردن بخش جدید

در واقع با این کار میخواهیم پرسشنامه رو طوری طراحی کنیم که مرحله به مرحله پر بشه و هر مرحله پیش نیاز مراحل بعدی باشه. هر مرحله با دکمه Next به مرحله بعد متصل میشه.

هر جا که گزینه Add Section رو بزنیم، فضایی مشابه شکل 2 نمایش داده میشه که مشخص میکنه بعد از این بخش به کدوم بخش باید بریم. (در واقع تعیین میکنیم که کاربر با زدن دکمه Next در حالت Preview به کدوم بخش از سوالات انتقال داده بشه)

ایجاد بخش مجزا و تعیین ارتباط بین بخش ها در پرسشنامه آنلاین

شکل 2 – گوگل فرم – ایجاد بخش مجزا و تعیین ارتباط بین بخش ها

پیش نمایش فرم

وقتی بخش های مختلف رو طراحی کردیم و سوالات رو هم تعیین کردیم. حالا کافیه که فرم رو در حالت پیش نمایش ببینیم که اگر مشکلی داره برطرف کنیم. برای این کار کافیه روی Preview (علامت چشم) در بالا سمت راست کلیک کنیم تا فرم رو مشاهده کنیم. ما در این مثال، 4 بخش ایجاد کردیم و ارتباطات رو تعیین کردیم. حالا ببینیم حالت پیش نمایش به چه صورت خواهد بود.

حتما بخوانید:  گوگل شیت اکسل آنلاین | قسمت پایانی

پیش نمایش فرم طراحی شده

شکل 3 – گوگل فرم – پیش نمایش فرم طراحی شده

همونطور که در شکل 3 نمایش داده شده، برای هر Section گزینه Next نمایش داده میشه که با زدن Next کاربر به بخش بعدی انتقال داده میشه.

نکته:
اگر سوالی رو اجباری (Required) کرده باشیم و جواب مشخص نشده باشه و Next رو بزنیم، اجازه انتقال به مرحله بعد داده نمیشه و به کاربر هشدار میده که فیلد لازم رو پر کنه.

 

در مرحله آخر در دکمه Next به Back تبدیل میشه و در کنارش گزینه Submit هم نمایش داده میشه که پاسخ های تعیین شده ارسال بشه و در دیتابیس مخصوص ذخیره بشه.

مرحله آخر پرسشنامه

شکل 4 – گوگل فرم – مرحله آخر پرسشنامه

با زدن Submit پاسخ ها در دیتابیس مربوطه ذخیره خواهند شد و در صورت دلخواه میتونیم پیامی رو در پایان مبنی بر اتمام کار، نمایش بدیم. برای این کار کافیه از قسمت تنظیمات (Setting) روی گزینه Presentation کلیک کنیم. در صفحه نمایش داده دشه در قسمت  Confirmation message پیام دلخواه که میخواهیم در پایان به کاربر نمایش داده بشه رو تایپ میکنیم.

تنظیمات در شکل 5 رو انجام میدیم و بر روی گزینه Save کلیک میکنیم.

تنظیمات نمایش فرم

شکل 5 – گوگل فرم – تنظیمات نمایش فرم

نکته:
اگر بخوایم میله پیشرفت طی کردن مراحل رو نمایش بدیم (که در شکل های بالا نمایش داده شد)، باید تیک گزینه Show Progress Bar رو هم بزنیم.

نمایش پیغام پایانی بعد از اتمام مراحل

شکل 6 – گوگل فرم- نمایش پیغام پایانی بعد از اتمام مراحل

انتشار پرسشنامه

حالا که پرسشنامه طراحی شده باید ببینیم چطور میتونیم منتشرش کنیم. برای این کار بعد از اینکه پیش نمایش رو چک کردیم و مطمئن شدیم فرم درسته، کافیه روی دکمه Send کلیک کنیم. با این کار یک صفحه باز میشه که سه روش برای ارسال این فرم در اختیارمون قرار میده.

انتشار از طریق ایمیل

وقتی روی علامت پاکت نامه کلیک میکنیم، تنظیمات مربوط به ارسال فرم از طریق ایمیل رو میبینیم. در قسمت Email، آدرس های ایمیل افراد مورد نظر رو وارد میکنیم.

حتما بخوانید:  گوگل شیت اکسلِ آنلاین (Google Sheet) | قسمت سوم

در قسمت Subject موضوع ایمیل رو مشخص میکنیم.

در قسمت Message هم پیام مورد نظر که میخواهیم فرد مخاطب دریافت کنه تایپ میکنیم.

در نهایت هم گزینه Send رو میزنیم و فرم برای افراد مورد نظر ارسال میشه.

ارسال پرسشنامه از طریق ایمیل

شکل 7 – گوگل فرم – ارسال پرسشنامه از طریق ایمیل

انتشار از طریق لینک

وقتی روی علامت لینک کلیک میکنیم؛ تنظیمات مربوط به انتشار از طریق لینک نمایش داده میشه.

در این قسمت در قسمت Link، لینک مخصوص پرسشنامه ایجاد شده و ما میتونیم با زدن تیک گزینه Shorten Link طول این لینک رو کوتاه تر کنیم.

در این قسمت کافیه لینک رو کپی کنیم و هر جایی که نیاز داریم ازش استفاده کنیم.

ارسال پرسشنامه از طریق لینک

شکل 8 – گوگل فرم – ارسال پرسشنامه از طریق لینک

انتشار از طریق کد HTML

با زدن روی گزینه <> تنظیمات مربوط به کد HTML نمایش داده میشه. در این قسمت کد HTML پرسشنامه مربوطه نمایش داده میشه

انتشار از طریق کد HTML

شکل 9 – گوگل فرم – انتشار از طریق کد HTML

این کد رو میتونیم در صفحه وبسایت خودمون کپی کنیم و فرم رو در سایت نمایش بدیم.

پس فرق لینک و کد HTML در این هست که با کلیک بر روی لینک، کاربر وارد صفحه گوگل فرم میشه و پرسشنامه رو مشاهده میکنه. ولی کد HTML، پرسشنامه رو در همون جایی که کپی کردیم نمایش میده.

پس از طریق این سه روش میتونیم پرسشنامه طراحی شده رو منتشر کنیم. حالا باید ببینیم بعد از انتشار و پاسخگویی کاربران، جواب ها کجا ذخیره میشه؟

جمع آوری پاسخ های پرسشنامه

پاسخ هایی که افراد به این پرسشنامه میدن، در صفحه ای به نام Responses قابل مشاهده هست. تب Response در کنار تب Questions در دسترس هست. وقتی روی این تب کلیک میکنیم، پاسخ ها رو در سه حالت میتونیم ببینیم.

Summary

در قسمت Summary برای هر سوال، تحلیل و نمودار ارائه میشه و مشخص میشه که مثلا برای هر سوال، هر گزینه چند درصد انتخاب شده.

حتما بخوانید:  ابزار Text to Column اکسل | قسمت دوم

پاسخ های دریافت شده

شکل 10 – گوگل فرم – پاسخ های دریافت شده

Question

در این قسمت، جواب هایی که به هر سوال داده شده قابل مشاهده است. مثلا در اینجا سه نفر به پرسشنامه پاسخ داده اند، میخواهیم ببینیم جواب این سه نفر به سوال 2، چی بوده؟ .کافیه از تب Question سوال 2 رو انتخاب کنیم و پاسخ سه نفر رو بصورت مجزا ببینیم. همونطور که در شکل 11 نمایش داده شده، پاسخ سه نفر به سوال 2 مشخص هست. دو نفر رده [20-30) رو انتخاب کردن و یک نفر [30-40).

مشاهده پاسخ ها به یک سوال مشخص

شکل 11- گوگل فرم – مشاهده پاسخ ها به یک سوال مشخص

Individual

در این قسمت میتونیم پاسخ های هر نفر رو به پرسشنامه بررسی کنیم. پس پاسخ ها به تفکیک افرادی که پرسشنامه رو پر کردن، نمایش داده میشه. که میتونیم بررسی کنیم و در صورت نیاز و تشخیص، پاسخ های یک شخص رو حذف کنیم یا پرینت بگیریم.

مشاهده پاسخ های پرسشنامه به تفکیک هر فرد پاسخ دهنده

شکل 12- گوگل فرم – مشاهده پاسخ های پرسشنامه به تفکیک هر فرد پاسخ دهنده

بصورت کلی پاسخ ها رو میتونیم در یک گوگل شیت هم داشته باشیم تا بتونیم تحلیل های وویژه تری رو روی پاسخ ها انجام بدیم. برای این کار، کافیه روی علامت مثبت بالا سمت راست (view responses in sheet) کلیک کنیم تا همه جواب ها در قالب گوگل شیت نمایش داده بشه.

همچنین میتونیم پاسخ ها رو در قالب یک فایل CSV داشته باشیم که کافیه روی علامت سه نقطه (تنظیمات) کلیک کنیم و گزینه Download responses (.csv) رو بزنیم.

با زدن Get email notifications for new responses هم میتونیم به ازای هر پاسخی که Submit میشه ایمیل دریافت کنیم.

دریافت گزارش

نکته:
برای دیدن همه فرم های طراحی شده و نمونه های تمپلیت، روی گزینه Forms Home (گوشه سمت چپ بالا) کلیک میکنیم.مشاهده همه فرم ها

در ادامه نمونه فرمی که در حین آموزش ساخته شده رو مشاهده میکنید. میتونید با پاسخ دادن به این پرسش ها، کد تخفیف 30% برای هر محصول دلخواه دریافت کنید.