پرسشنامه آنلاین و اکسل

ایجاد پرسشنامه و جمع آوری جواب ها و تحلیل آنها یکی از مسائل خیلی مهم در کارهای، علمی پژوهشی یا حتی نظرسنجی های معمولی در سطح سازمان، شرکت، واحد و … به شمار میاد. دو پارامتر مهم در تهیه پرسشنامه وجود داره دسترسی آنلاین به پرسشنامه و قابلیت انجام محاسبات مورد نیاز بر روی اطلاعات جمع آوری شده. این دو قابلیت در ترکیب دو ابزار گوگل فرم و گوگل شیت ایجاد میشه و در واقع انگار یک ابزار فرم در گوگل شیت در اختیار شما گذاشته شده است.

میخواهیم به نحوه تهیه یک پرسشنامه آنلاین با استفاده از گوگل شیت بپردازیم. قبل از ادامه این مقاله، اگر با نحوه کار کردن با گوگل شیت آشنایی ندارید، حتما  مجموعه مقالات آشنایی با گوگل شیت رو مطالعه کنید.

نحوه ایجاد پرسشنامه (فرم) در گوگل شیت

برای ایجاد فرم در گوگل شیت طبق مراحل زیر عمل میکنیم:

یک شیت باز کرده و از تب Tools گزینه Create a Form رو انتخاب میکنیم. میخواهیم فرم رو بصورت یک پرسشنامه طراحی کنیم. با کلیک بر روی گزینه Create a form صفحه جدید باز میشه که میتونیم تنظیمات مربوط به فرم مورد نظر رو انجام بدیم. د رادامه به شرح تنظیمات مختلف این صفحه میپردازیم.

ایجاد پرسشنامه آنلاین

شکل 1 – گوگل شیت- ایجاد پرسشنامه آنلاین

در صفحه ایجاد شده میتونیم سوال مورد نظر به همراه گزینه های جواب رو ایجاد کنیم. همونطور که در شکل 2 نمایش داده شده، میتونیم عنوان پرسشنامه (نام فایل) و توضیحاتی راجع به اینکه این پرسشنامه راجع به چی هست و … تایپ کنیم.

تنظیمات اولیه فرم مورد نظر

شکل 2 – گوگل شیت – تنظیمات اولیه فرم مورد نظر

حالا باید شروع کنیم به وارد کردن سوالات و گزینه های جواب. در این قسمت انواع مختلفی از سوال ها رو میتونیم ایجاد کنیم.(شکل 3) در ادامه انواع سوال هایی که میتونیم مطرح کنیم رو یاد میگریم.

حتما بخوانید:  گوگل شیت اکسل آنلاین (Google Sheet) | قسمت دوم

تعیین انواع مختلف سوال در پرسشنامه

شکل 3 – گوگل شیت – تعیین انواع مختلف سوال در پرسشنامه

انواع حالت های سوال و گزینه های جواب در پرسشنامه

Short Answer: اگر نیاز به پاسخ کوتاه باشه، از این قسمت استفاده میکنیم. فرض کنید، سوالی باشه که آدرس ایمیل دریافت میکنه. در این قسمت میتونیم متناسب با داده مورد نظر، شرط های validation تعیین کنیم. مثلا برای کدملی شرط بذاریم که حتما داده ده رقمی وارد بشه، یا برای ایمیل شرط بذاریم که حتما آدرس ایمیل معتبر وارد این قسمت بشه. برای فعال کردن قسمت اعتبار سنجی روی سه نقطه نمایش داده شده در شکل 4 کلیک میکنیم و تیک گزینه Response Validation رو میزنیم.

سوال با پاسخ کوتاه و اعتبارسنجی پاسخ

شکل 4 – گوگل شیت – سوال با پاسخ کوتاه و اعتبارسنجی پاسخ

نکته:
اگر سوالی باید حتما پاسخ داده بشه، میتونیم از از گزینه Required در گوشه پایین، سمت راست هر سوال (شکل 4) استفاده کنیم و در واقع سوال رو ستاره دار کنیم که فرد پاسخگو متوجه اجباری بودنِ پاسخ به این سوال باشه.

 

Paragraph: زمانی که نیاز به توضیحات بیشتری در حد یک پاراگراف باشه، از این قسمت استفاده میکنیم. مثل قسمت توضیحات در یک نظرسنجی. برای این قسمت هم میتونیم تنظیماتی برای اعتبارسنجی پاسخ ها تعیین کنیم. مثلا اینکه متن نوشته در این قسمت حداقل چند کاراکتر داشته باشه ا اینکه شامل عبارت خاصی بشه یا نه و …

Multiple Choice: این قسمت، یک سوال چندگزینه ای (دکمه رادیویی) یا قابلیت انتخاب فقط یک جواب در اختیار ما قرار میده. مواقعی از این گزینه استفاده میکنیم که سوال ما فقط یک جواب داشته باشه. شکل 5 نمایش سوال چندگزینه ای رو نشون میده.

نشون میده.

 

سوال با چند گزینه با قابلیت انتخاب یک جواب

شکل 5 – گوگل شیت – سوال با چند گزینه با قابلیت انتخاب یک جواب

Checkboxes: این قسمت، یک سوال چندگزینه ای (چک باکس) با قابلیت انتخاب چند گزینه در اختیار ما قرار میده. زمان هایی از این قسمت استفاده میکنیم که سوال ما بیش از یک جواب داشته باشه. (شکل 6)

سوال چند گزینه ای با قابلیت انتخاب چند جواب

شکل 6 – گوگل شیت – سوال چند گزینه ای با قابلیت انتخاب چند جواب

Dropdown: زمانی که نیاز به انتخاب یک مورد از یک لیست داریم، از این گزینه استفاده میکنیم. مثلا مواردی مثل تاهل میتونه پاسخی از این جنس داشته باشه.

گوگل شیت – لیست فرو ریز

شکل 7 – گوگل شیت – لیست فرو ریز

File Upload: اگر نیاز به بارگذاری فایل بود، از این قسمت استفاده میکنیم. مثلا زمانی که فرد باید عکس یا رزومه خودش رو آپلود کنه از این گزینه میتونیم استفاده کنیم. باید دقت داشته باشیم که این فایل ها در گوگل درایو صاحب فرم آپلود میشه. پس شخصی که داره این سوال رو جواب میده، باید وارد حساب گوگل خودش شده باشه. همونطور که در شکل 8 نمایش داده شده، میتونیم نوع فایل، تعداد و حداکثر حجم فایل رو تعیین کنیم.

ایجاد سوال با قابلیت ضمیمه کردن فایل

شکل 8 – گوگل شیت – ایجاد سوال با قابلیت ضمیمه کردن فایل

Linear Scale: این گزینه یک طیف عددی ایجاد میکنه مثل طیف لیکرت. مثلا اگر لازمه به یک چیزی از یک تا ده امتیاز بدیم، میتونیم از این گزینه استفاده کنیم.

ایجاد سوال امتیاز دهی با linear scale

شکل 9 – گوگل شیت – ایجاد سوال امتیاز دهی با linear scale

فرم در گوگل شیت- نمایش سوال ایجاد شده با Linear Scale

شکل 10 – گوگل شیت – نمایش سوال ایجاد شده با Linear Scale

Multiple Choice grid: از این گزینه برای ایجاد یک جدول جواب استفاده میکنیم به گونه ای که هر ردیف قابلیت یک انتخاب وجود داشته باشه. مثلا میخواهیم ببینیم میزان تسلط شخص، در هر یک از نرم افزارهای مجمموعه آفیس به چه صورت هست؟ تنظیمات رو مطابق شکل 11 انجام میدیم و نتیجه مطابق شکل 12 نمایش داده میشه.

حتما بخوانید:  گوگل شیت اکسلِ آنلاین (Google Sheet) | قسمت سوم

نمایش جدول جواب با استفاده از Multiple Choice grid

شکل 11 – گوگل شیت – نمایش جدول جواب با استفاده از Multiple Choice grid

پیش نمایش سوال ایجاد شده با Multiple Choice grid

شکل 12 – گوگل شیت – پیش نمایش سوال ایجاد شده با Multiple Choice grid

Checkbox grid: این گزینه هم مشابه گزینه Multiple Choice grid هست با این تفاوت که بجای دکمه رادیویی، چک باکس وجود داره که نشون میده بیش از یک جواب قابل انتخاب هست. مثلا فرض کنید میخواهیم ساعاتی که فرد میتونه حضور پیدا کنه رو مشخص کنیم. تنظیمات رو مطابق شکل 13 انجام میدیم و نتیجه مطابق شکل 14 نمایش داده میشه.

فرم در گوگل شیت- نمایش جواب های چندگانه یک سوال با Checkbox grid

شکل 13 – گوگل شیت – نمایش جواب های چندگانه یک سوال با Checkbox grid

نکته:
میتونیم با زدن گزینه Require a response in each row پاسخ برای هر سطر رو اجباری کنیم. که این مسئله کاملا به شرایط سوال و مفهوم اون داره.

 

پیش نمایش سوال ایجاد شده با Checkbox grid

شکل 14- گوگل شیت – پیش نمایش سوال ایجاد شده با Checkbox grid

Date: از این قسمت برای ثبت تاریخ استفاده میکنیم. البته باید دقت داشته باشیم که این گزینه مختص تاریخ میلادی هست.

گوگل شیت – پیش نمایش فیلد تعیین تاریخ

شکل 15 – گوگل شیت – پیش نمایش فیلد تعیین تاریخ

نکته:
از قسمت تنظیمات مربوط به Date میتونیم با انتخاب گزینه Include time زمان رو هم به سوال اضافه کنیم.

 

Time: در این قسمت میتونیم زمان رو ثبت کنیم. از قسمت تنظیمات میتونیم تعیین کنیم که زمان بصورت ساعت ثبت بشه (Time) یا مدت زمان (Duration).

گوگل شیت – ورود داده بصورت زمان

شکل 16 – گوگل شیت – ورود داده بصورت زمان

منبع :
https://excelpedia.net/google-sheet-forms/