در هنگام تبعید امام رضا(علیه السلام) به خراسان ، زمینه های مناسبی برای تبیین غدیر پیش آمد که نمونه بارز آن در روزهای آغازین ورود امام علیه السلام بود .

«عبدالعزیز » می گوید : در بدو ورود امام هشتم (علیه السلام ) به مرو، روز جمعه مردم در مسجد جامع شهر جمع شده بودند و در مورد مساله امامت و اختلافاتی که درباره آن مطرح است سخن می گفتند . من خدمت مولایم امام رضا (علیه السلام) رفتم و گفته های مردم را به ایشان گزارش دادم .

امام (علیه السلام) تبسمی  کرده و فرمود : « این مردم نمی دانند و در آرایی که اظهار می کنند مورد مکرو حیله قرار گرفته اند . خداوند تبارک و تعالی پیامبرش را از این جهان نبرد ، مگر بعد از آن که دین رابرایش کامل فرمود . از یک سو قرآن را بر او نازل کرد و از سوی دیگر در حجه الوداع که آخر عمر اوبود این آیه را فرستاد که ا لیوم اکملت لکم دینکم‏ و اتممت علیکم نعمتی‏ و رضیت لکم الاسلام دینا. سوره‌ی مائده، آیه‌ی 3.

مساله امامت کمال دین است . پیامبر(صلی الله علیه و آله)از این جهان نرفت ، مگر آن که برای امت معارف دینشان را روشن ساخت و راهشان را مشخص فرمود و آنان را به قول حق سپرد وعلی (علیه السلام) را علم و امام برای آنان منصوب کرد و هرچه امت بدان نیاز دارند بیان فرمود . هرکس گمان کند که خداوند دینش را کامل نکرده ، کتاب خدا را رد کرده و به آن کافر است ....

عقل و انتخاب مردم کجا و مقام بلند امامت کجا ؟ کجا می توان صاحب چنین مقامی را یافت ...می خواهند امامت را با عقل های حیران و بی ثمر و ناقص و رای های گمراه بر پا کنند ... انتخاب خدا و پیامبر و اهل بیتش را کنار گذارده و به انتخاب خود روی آورده اند ، درحالی که قرآن ندا داده است : « پروردگارت آنچه بخواهد خلق می کند و انتخاب می نماید ، برای مردم حق انتخاب و اختیاری نیست ...» و همچنین فرموده « وقتی خدا و رسولش در مساله ای حکم کنند ، برای هیچ زن و مرد مسلمانی حق انتخاب نمی ماند»...1

محمدبن ابراهیم النعمانی ، کتاب الغیبه : 218 ح 6.

معرفی برخی از کتاب های منتشر شده  در موضوع غدیر که برای استفاده و مطالعه در کتابخانه های آستان قدس رضوی موجود است .

 

الغدیر/ عبدالحسین امینی، ترجمه محمد تقی واحدی، زیر نظر علیرضا میرزامحمد.- [ویرایش ‎۲].- تهران: بنیاد بعثت، ‎۱۳۸۶.

خطبه غدیر/ به سفارش: اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی.- مشهد: روزنه شرق، ‎۱۳۹۷.

پیک عید غدیر/ مولف محمد یوسفیان؛ گرافیک مسعود سلیمانی.- قم: همای غدیر، [‎۱۳۹۷].

غدیر خم: تحلیل تاریخی و مفاد حدیث غدیر خم در الغدیر/ زهرا کریمی.- تهران: حریم دانش، ‎۱۳۹۷.

ماه ولایت: قربان غدیر مباهله، ‎۱۵ روز شاد آسمانی/ سید صادق میرشفیعی؛ با مقدمه حبیب‌الله فرحزاد.- قم: طوبای محبت، ‎۱۳۹۷.

حماسه غدیر/ گردآوری و نگارش محمد رضا حکیمی.- تهران: نشر فرهنگ اسلامی، ‎۱۳۵۷.

اسرار غدیر گزارشی تحلیلی از لحظه به لحظه واقعه غدیر خم شامل نا گفته‌هایی از ماجرای غدیر و تحقیقی در محتوای خطبه غدیر/ تالیف محمد باقر انصاری.- قم: نشر مولود کعبه، ‎۱۳۷۴.

غدیر در شعر فارسی/ مصطفی موسوی گرمارودی.- قم: دفتر نشر الهادی، ‎۱۳۷۴.

جایگاه غدیر/ محمد دشتی.- قم: مؤسسه تحقیقاتی امیرالمومنین (ع)، ‎۱۳۷۷.

پرتوی از غدیر، در اثبات امامت و ولایت از کتب اهل سنت/ تالیف مهدی حائری تهرانی، تدوین سعید حسینیان.- قم: هجرت، ‎۱۳۷۴.

چهارده قرن با غدیر: اتمام حجتها، بحثهای علمی، مناظرات، میراث مکتوب، شعر و ادب، یادگارها و یادبودها/ محمدباقر انصاری.- قم: دلیل، ‎۱۳۷۹.

پرتوی از غدیر در کلام امیرالمؤمنین علیه‌السلام: خلاصه کتاب" آرمان غدیر از دیدگاه امیرالمؤمنین علیه‌السلام"/ محمد مجیدی نظامی، حسن عرفان.- قم: مولود کعبه، ‎۱۴۲۰ق. = ‎۱۳۷۸.

علامه امینی جرعه نوش غدیر (به ضمیمه جرعه‌هایی از الغدیر)/ مهدی لطفی.- قم: نسیم حیات، ‎۱۳۷۹.

[الغدیر فی الکتاب و السنه. برگزیده. فارسی]

آشنایی با معارف الغدیر/ تدوین و ترجمه جواد محدثی.- [قم]: مؤسسه دائره‌المعارف فقه اسلامی، مرکز پژوهشهای فارسی الغدیر، ‎۱۳۷۵-.

حدیث غدیر نص بر امامت و خلافت مذکور در حدیث ثقلین/ ابوالقاسم صلواتی گلستانی.- تهران: سازمان تبلیغات اسلامی، پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، ‎۱۳۹۶.

خاتم‌الائمه در کلام جوادالائمه: شرح احادیث امام جواد علیه‌السلام درباره حضرت مهدی موعود (عج)/ احسان عبادی.- قم: همای غدیر، ‎۱۳۹۶.

خطابه‌های غدیر رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله و سلم) امیرالمومنین (علیه‌السلام) امام رضا (علیه‌السلام)/ تالیف، ترجمه و تحقیق امیر توحیدی.- تهران: حکمت و اندیشه، ‎۱۳۹۶.

غدیر خم/ نویسنده علیرضا طباطبایی‌عقدا.- قم: جامعة القرآن الکریم، ‎۱۳۹۶.

نقش غدیر در امامت حضرت امیر علیه‌السلام/ حسین استادولی.- تهران: انتشارات منیر، ‎۱۳۹۶.

تکنولوژی تبلیغ در خطابه‌ی غدیر/ حسین حسینی.- تهران: مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر، ‎۱۳۹۶.

آیه مطرح در خطبه غدیر در خلافت امیر علیه السلام/ گردآورنده: مجتبی حسنی.- قم: فجر قرآن، ‎۱۳۹۶.

زیباترین جشن: جشن عید غدیر/ نویسنده محمد مهاجرانی؛ تصویرگر وجیهه گلمزاری؛ ویراستار: سعید سعادت.- قم: کتاب جمکران، گنجشک‌های جمکران، ‎۱۳۹۶.

زیباترین عید: عید غدیرخم/ نویسنده محمد مهاجرانی؛ تصویرگر مژگان طائی‌نیا.- قم: کتاب جمکران، گنجشک‌های جمکران، ‎۱۳۹۶.

[غدیرخم، خطبه. فارسی - عربی]

خطابه‌ی غدیر جمله به جمله/ سیدحسین حسینی.- تهران: انتشارات منیر، ‎۱۳۹۶.

اکمال دین در پرتو غدیر/ مولف: سیدجعفر میرعظیمی.- قم: نسیم کوثر، ‎۱۳۹۶.

صدای غدیر می‌آید: ‎۶۰ فراز حساس از خطابه غدیر/ محمدباقر انصاری.- تهران: دلیل ما، ‎۱۳۹۶.

صدای سخن عشق: خطابه‌های غدیر امیرالمومنین علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام/ تألیف، ترجمه و تحقیق امیر توحیدی؛ به‌اهتمام بنیاد بین‌المللی غدیر.- قم: معارف معنوی، ‎۱۳۹۶.

شیعه تا غدیر/ مولف: حیدرعلی عسکری‌زاده.- اصفهان: حوزه علمیه اصفهان، مرکز مدیریت، [‎۱۳۹۶].

مثنوی غدیر: تجلی خطبه غدیر در آئینه شعر/ مولف و شاعر محمد مقدس‌نیان؛ ویراستار: محمدعلی مقدس‌نیان، فاطمه ابراهیم‌زاده.- قم: تحسین، ‎۱۳۹۶.

غدیر در آفاق حدیث: پرتویی از روایات غدیر/ محمدعلی انصاری.- مشهد: بیان هدایت نور، ‎۱۳۹۷.

غدیر/ نوشته علی صفائی.- قم: هجرت، ‎۱۳۹۷ق.

حاضران به غایبان برسانند: پیام‌هایی از خطبه غدیر/ مهدی نیلی‌پور؛ ویراستار: زینب سادات حسینی، انسیه غلامرضاپور؛ ارزیاب علمی: سید محمود مرویان حسینی؛ به‌سفارش: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی.- ویرایش ‎۲.- مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات اسلامی، ‎۱۳۹۷.

درس‌ها و پیام‌های غدیر/ سید رضا تقوی.- تهران: حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، ‎۱۳۹۷.

برکات غدیر/ سید مرتضی موسوی فرید.- تبریز: هنر اول، ‎۱۳۹۷.

وقتی که حج تموم شد/ شاعر فائزه قیومی؛ تصویرگر ساره محمدپور؛ ویراستار زینب سادات حسینی؛ [به سفارش] آستان قدس رضوی. معاونت تبلیغات اسلامی.- مشهد: آستان قدس رضوی، معاونت تبلیغات اسلامی: کبوترانه، ‎۱۳۹۷.

در ادامه فایل های صوتی خطابه غدیر شامل یازده بخش با نوای استاد فرهمند تقدیم شما عزیزان می شود
صوت خطابه غدیر ، به ماکمک می کند تا دقیق و روان خطبه را مطالعه کنیم. چون هر بخش خطبه به صورت جداگانه در یک فایل آمده است.

خطابه ی غدیر سخنرانى تاریخى پیامبر صلی الله علیه و آله در غدیرخم است که حدود یک ساعت طول کشید، و در چند بخش قابل فصل بندی است. غدیر بزرگ‌ ترین مراسمی بود که تا آن روز در تبلیغ مقام جانشینی پیامبر برپا شده بود.

متأسفانه بسیاری از افراد  تصور می‌کنند که پیامبر صلی‌ الله‌ علیه‌ و‌ آله به گفتن یک جمله‌ی “مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ” بسنده کرده‌ اند! در حالی که ایشان در آن روز یک سخنرانی مفصل ایراد نموده‌اند و در طی آن، به روشنی مقام اوصیای پس از خود را معرفی فرمودند. سپس از مردم با زبان‌ هایشان، هم با قلب‌ هایشان و هم با دست‌ هایشان بیعت گرفتند.


پیوست ها: